Xavier Durand: "Wyznaczamy kurs przez świat, który jest trudniejszy do przewidzenia" - Część 2

Ubezpieczenie kredytu ma do odegrania większą niż kiedykolwiek rolę w mniej przewidywalnym świecie, przekonuje Xavier Durand, dyrektor generalny Coface, w kontynuacji swojego ważnego wywiadu.

Jak daleko posunie się normalizacja upadłości przedsiębiorstw?

 

Naprawdę trudno jest to przewidzieć, ponieważ kiedy politycy i banki centralne interweniują, opierają się na ramach odniesienia, które trudno jest dobrze określić: utrzymywanie inflacji w ryzach przy jednoczesnym upewnieniu się, że nie spowoduje to ogromnej recesji.

Kluczową kwestią jest wiedza, jak daleko sprawy się posuną, biorąc pod uwagę, że przeniesienie polityki pieniężnej na realną gospodarkę wymaga czasu. Minęło już 18 miesięcy, odkąd stopy procentowe rosną, a inflacja dopiero zaczyna spadać.

Celem jest zapewnienie miękkiego lądowania. W rzeczywistości jednak obserwujemy spowolnienie światowego wzrostu do 2,2% w 2024 r., co jest historycznie stosunkowo niskim poziomem.

 

Jak zmienia się dostęp do finansowania?

Firmy od lat finansują się tanio. Od teraz warunki kosztowe i wolumeny finansowania nie są już tak dobre. Firmy skorzystały ze wsparcia rządowego podczas ostatnich kryzysów, ale oto jest pytanie: Czy skorzystały z okazji, aby zrewidować swój model biznesowy? A może nadal działają na pożyczonym czasie i nie będą w stanie spłacić swoich długów jedynie przepływami pieniężnymi? Chodzi o to, by wiedzieć, które firmy należą do której kategorii.

Około dwie trzecie kredytów zabezpieczonych gwarancjami państwowymi jest nadal niespłaconych; jest to więc nadal forma wsparcia w porównaniu z obecnymi warunkami finansowania. Jednak od przyszłego roku tak zwane firmy "zombie" staną w obliczu muru refinansowania, przez który niektóre z nich będą miały trudności. Logika rynkowa ponownie weźmie górę i wyłonią się nowi zwycięzcy i przegrani kryzysu.

"Widzimy zbliżającą się ścianę zadłużenia z istotnymi terminami zapadalności w 2025 roku".

Trzeba przyznać, że marże korporacyjne są nadal dobre, podobnie jak przepływy pieniężne, dlatego zacieśnianie polityki pieniężnej wymaga czasu w środowisku, w którym punkt wyjścia jest pozytywny. Dzieje się tak zwłaszcza dlatego, że przedsiębiorstwa zapewniły sobie źródła finansowania na kilka lat przy bardzo niskich stopach procentowych.

Widzimy ścianę zadłużenia, której termin spłaty przypada na 2025 rok. Wszystko będzie zależeć od tempa normalizacji. Na chwilę obecną poziom bankructw jest nadal zbliżony do rocznych średnich sprzed pandemii COVID-19 i wynosi we Francji około 50 000 rocznie.

 

Czy powinniśmy obawiać się muru inwestycyjnego, który czeka nas w związku z transformacją ekologiczną i energetyczną?

Inwestycje w energię bezemisyjną gwałtownie wzrosły w ostatnich latach: obecnie wynoszą one prawie dwa biliony dolarów na całym świecie. Liczba ta jest jednak wciąż niewystarczająca, jeśli chcemy być w zgodzie z porozumieniem paryskim. To ponad dwukrotnie więcej niż inwestycje, które byłyby potrzebne każdego roku do 2030 roku. Niedobór jest nadal kolosalny, zwłaszcza że musi być finansowany na warunkach, które są znacznie bardziej restrykcyjne niż w przeszłości.

Wszystkie podmioty gospodarcze będą musiały pomóc i może to być tylko wspólny wysiłek: oczywiście państw, które muszą stworzyć odpowiednie ramy podatkowe i regulacyjne, ale także gospodarstw domowych i przedsiębiorstw.

 

Czy firmy są w stanie poradzić sobie z tymi zmianami?

To skomplikowana transformacja i chociaż firmy nie czekały do 2023 r. na wprowadzenie polityki CSR (odpowiedzialności społecznej i środowiskowej), wyzwania związane z kryzysem klimatycznym nabrały w ostatnich latach zupełnie nowego wymiaru. Działania na rzecz klimatu posuwają się naprzód, wprowadzane są regulacje i klasyfikacje, ale ramy jako całość są bardzo złożone.

Jeśli chodzi o transformację ekologiczną, nie wszystkie branże są sobie równe. Niektóre sektory - takie jak budownictwo - wyprzedzają konkurencję: do działania skłoniły je przede wszystkim przepisy. W przypadku innych branż ich model ekonomiczny jest poważnie kwestionowany; tak jest na przykład w przypadku przemysłu motoryzacyjnego, który jest w trakcie ponownego odkrywania siebie.

Pomijając oczywiście interesariuszy, sytuacja każdej firmy jest inna. Ale wszystkie one kontynuują restrukturyzację, aby móc poradzić sobie z tymi złożonymi kwestiami, które mają wpływ na ich kulturę i umiejętności, których potrzebują do (ponownego) wymyślenia. Jednocześnie muszą być w stanie sprostać nowym standardom regulacyjnym, które stają się coraz bardziej wymagające.

Sytuacja jest tym trudniejsza dla firm, że ramy prawne są wciąż dalekie od ustabilizowania na poziomie międzynarodowym. I to przy założeniu, że zostanie osiągnięte porozumienie między państwami, co nie jest od razu oczywiste.

Ale jest też druga strona medalu: transformacja ekologiczna stworzy również możliwości, takie jak nowe rodzaje miejsc pracy, nowe rynki i nowe technologie. Gospodarka nieustannie wprowadza innowacje, a transformacja ekologiczna to podatny grunt dla nowatorskich rozwiązań.

 

Jakie działania podejmuje Coface z perspektywy CSR?

Strategia CSR Coface opiera się na trzech kluczowych priorytetach: jako pracodawca, jako ubezpieczyciel kredytów i jako organizacja zaangażowana w zmniejszanie własnego śladu ekologicznego.

Jako ubezpieczyciel dysponujemy portfelem inwestycyjnym o wartości trzech miliardów euro i opracowaliśmy zasady jego odpowiedzialnego inwestowania. Obliczamy jego wpływ na emisję dwutlenku węgla i upewniamy się, że stale się on zmniejsza. Wykluczamy różne rodzaje działalności - w zależności od taksonomii (takie jak zanieczyszczające / nieetyczne branże) - a ocena ESG (środowisko, społeczeństwo, ład korporacyjny) naszego portfela poprawia się z roku na rok.

Nasza polityka handlowa przewiduje również ograniczenie lub zmniejszenie naszych zobowiązań w branżach związanych z paliwami kopalnymi i sektorach nieetycznych (w szczególności broń zakazana traktatem ottawskim, zakłady bukmacherskie, zagrożone gatunki itp.)

Zwracamy również uwagę na sposób, w jaki prowadzimy nasze operacje: zmniejszamy zajmowaną przestrzeń, ograniczamy podróże i ogólnie zmniejszamy liczbę podróży dzięki powszechnej pracy na odległość.

Wreszcie, zdecydowaliśmy się podwoić kwotę wsparcia, jakie udzielamy projektom ESG do 2025 r. w kontekście naszych rozwiązań ubezpieczeniowych od pojedynczego ryzyka (energia odnawialna, ochrona środowiska naturalnego, zdrowie itp.)

Jako odpowiedzialny pracodawca opracowujemy politykę HR w Coface, która ma na celu zagwarantowanie dobrego samopoczucia naszych pracowników. W jaki sposób? Poprzez zapewnienie integracyjnych, zróżnicowanych ram, które pomogą im się rozwijać. Jest to klucz do sukcesu naszych zespołów, które składają się z przedstawicieli ponad 80 narodowości z 58 różnych krajów. Systematycznie mierzymy zaangażowanie pracowników, a następnie opracowujemy plany działania: na przykład rozwijanie możliwości kariery poprzez mobilność międzynarodową lub funkcjonalną lub opracowywanie konkretnych planów szkoleniowych dla naszych największych talentów, w szczególności poprzez wykorzystanie wewnętrznych akademii, których celem jest podnoszenie umiejętności. Ponadto prowadzimy szereg inicjatyw promujących różnorodność wewnątrz Coface, w tym równość płci. Robimy wszystko, co w naszej mocy, aby osiągnąć równość wynagrodzeń w perspektywie krótkoterminowej i zwiększyć reprezentację kobiet wśród kierowników wyższego szczebla: naszym celem jest osiągnięcie 40% kobiet do 2030 r., Cel ten jest już na dobrej drodze do osiągnięcia, ponieważ obecnie 36% kierowników wyższego szczebla to kobiety.

Jak zmienia się rola ubezpieczeń kredytów w tych trudnych czasach?

Świat jest bardziej złożonym i mniej przewidywalnym miejscem. Naszą rolą bardziej niż kiedykolwiek jest pomaganie klientom w bezpiecznym poruszaniu się po tych wzburzonych wodach. Nasza praca polega zazwyczaj na zapobieganiu ryzyku, wypłacie odszkodowań i odzyskiwaniu niespłaconych długów.

Śledzimy ryzyko dla firm, co jest jeszcze ważniejsze w dzisiejszych czasach, biorąc pod uwagę poważne zmiany zachodzące w społeczeństwie. W tym celu zbudowaliśmy unikalną infrastrukturę. Obejmuje ona zarówno analizę ekonomiczną sektorów i krajów, jak i pozyskiwanie twardych danych z dużych bilansów i rachunków operacyjnych. Nasza baza informacji monitoruje 188 milionów firm w 200 krajach. Nasze dane, nasi eksperci i nasze systemy technologiczne obejmują najnowsze osiągnięcia w dziedzinie sztucznej inteligencji, a wszystko to stanowi podstawę naszej wiedzy specjalistycznej w zakresie analizy ryzyka. Jest to zawód, który wymaga zdolności inwestycyjnej, pewnej wielkości i długiej historii doświadczenia i danych.

W praktyce opracowujemy narzędzia scoringowe i śledzące dla firm, aby nasi klienci mogli monitorować własnych klientów. Jednym z powodów rozwoju naszej oferty jest to, że nasze usługi są przyjazne dla użytkownika. Muszą oni mieć możliwość szybkiego dostępu do naszych danych. Pięć lat temu wystawienie gwarancji zajmowało tydzień, podczas gdy dziś wystarczy kilka godzin. Priorytetem jest również łączność, która musi być optymalna.

Od trzech lat rozwijamy szereg usług informacyjnych, które uzupełniają naszą działalność w zakresie ubezpieczeń kredytów i są z nią synergiczne. Nasze dane, które są również wykorzystywane do analizy naszych własnych zobowiązań kredytowych, pomagają klientom monitorować ryzyko ich dostawców i klientów. Jest to przydatne do wyszukiwania partnerów handlowych od początku do końca.

W przypadku małych i bardzo małych firm, które nie publikują tak wielu danych jak większe przedsiębiorstwa, musimy zarządzać ryzykiem, mając mniejszą wiedzę. Ulepszanie usług, które im oferujemy, to długoterminowe zadanie, w którym robimy postępy przez całą dobę dzięki mnożeniu się dostępnych danych i nowych technologii. Musimy dać im proste, skuteczne rozwiązanie, a podejście to wykorzystuje technologię, nie wspominając o analizie prawnej i analizie ryzyka. Wreszcie, trzeba znaleźć odpowiednie kanały dystrybucji, aby zachować równowagę między czasem spędzonym na sprzedaży a ceną usługi.

 

Jaki jest długoterminowy potencjał ubezpieczenia kredytu?

Nie ma nas zbyt wielu w tym bardzo wymagającym sektorze. Jednocześnie firmy muszą śledzić swoje ryzyko kredytowe na całym świecie: szacuje się, że jedna czwarta wszystkich bankructw na świecie jest związana z problemami z zadłużeniem. Właśnie dlatego odgrywamy kluczową rolę, pomagając firmom zapobiegać ryzyku poprzez ubezpieczenie kredytu lub dostarczanie danych. Prowadzimy również działalność faktoringową w Niemczech i Polsce, a także wspieramy faktorów w innych krajach.

Przede wszystkim zajmujemy się prewencją. Ubezpieczenie należności nie jest drogim produktem: stanowi kilkadziesiąt punktów bazowych w obrocie firmy. Tak więc, aby zrównoważyć otrzymane składki i wypłacone odszkodowania, należy znaleźć optimum między ceną sprzedaży usługi a poziomem ryzyka, które jesteśmy gotowi podjąć. Wszystko to oznacza, że zależy nam na dobrze zaprojektowanych transakcjach między ubezpieczonym a ubezpieczycielem. Nasze dobre wyniki na początku roku były w dużej mierze zasługą dobrego zarządzania ryzykiem i prewencji.

Autorzy i eksperci