Podczas gdy globalne perspektywy makroekonomiczne pozostają niepewne, sektor transportowy odnotował największą liczbę aktualizacji oceny ryzyka w najnowszym barometrze Coface.
Reklasyfikacje te miały miejsce w szczególności w Europie Zachodniej, na Bliskim Wschodzie i w Japonii. Są one związane głównie z konsekwencjami ponownego otwarcia Chin, ożywienia w turystyce i wpływu niektórych polityk publicznych (np. ruchu kolejowego w Niemczech). Ogólne ryzyko pozostaje jednak wysokie ze względu na wysokie koszty energii i powolny globalny popyt.
Transport lotniczy wychodzi z kryzysu pandemicznego
W sektorze transportu podróże lotnicze są segmentem, który najbardziej ucierpiał w wyniku kryzysu pandemicznego, a tym samym doświadcza najbardziej dynamicznego ożywienia.
Stopniowe ponowne otwieranie gospodarek od drugiej połowy 2021 r. rzeczywiście zmieniło krajobraz. Ponowne otwarcie granic Chin (początek 2023 r.) i Japonii (koniec 2022 r.), któremu towarzyszy złagodzenie warunków podróżowania dla turystów międzynarodowych (wiosna 2023 r.), to dwa silne wsparcia.
Liczba lotów komercyjnych również wzrosła i obecnie znajduje się powyżej poziomu sprzed pandemii COVID-19, nawet jeśli wskaźniki obłożenia miejsc pozostają niższe. Na przykład w regionie Azji i Pacyfiku odnotowano odbicie całkowitego ruchu pasażerskiego o 171% w kwietniu 2023 r. rok do roku, w szczególności dzięki Chinom. Jednak pomimo tego silnego wzrostu popyt w regionie pozostaje niższy niż w 2019 r. (-18% w kwietniu 2023 r. w porównaniu z kwietniem 2019 r.).
W Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych Airbus i Boeing również odnotowały odbicie w zamówieniach netto na samoloty. Wyniosły one 774 dla Boeinga i 820 dla Airbusa na 2022 r., a podczas Paris Air Show pojawiły się znaczące nowe ogłoszenia, w których Air IndiGo zamówił 500 A320, a Air India zamówiła 250 samolotów Airbus i 220 Boeing. Ta dynamika w przemyśle lotniczym wyraźnie zmotywowała naszą decyzję o podniesieniu naszej oceny ryzyka dla tego sektora w niektórych krajach, takich jak Francja.
Należy również zauważyć, że główni gracze w tej branży mają obecnie strategię, która uwzględnia obawy związane z ochroną środowiska. Z jednej strony motywuje to producentów do wprowadzania innowacji w celu budowy "czystszych" samolotów, a z drugiej strony zachęca linie lotnicze do odnawiania swoich flot, aby zużywały mniej energii.
Spadek przychodów w transporcie morskim
Inaczej wygląda sytuacja w transporcie morskim, w którym po dwóch wyjątkowych latach aktywność nieznacznie spada.
Spadające stawki frachtu morskiego, wysokie koszty energii i stagflacja odbijają się na wynikach finansowych przewoźników morskich. Przychody Maersk i CMA CGM spadły odpowiednio o 26% i 30% w I kwartale 2023 r. rok do roku (choć pozostają znacznie powyżej poziomów z I kwartału 2019 r.).
Te spadki przychodów są związane przede wszystkim z efektem cenowym (spadek stawek frachtowych), przy znacznie mniejszym spadku wolumenów. Wskaźnik przepustowości kontenerów zmniejszył się zatem tylko o 3% rok do roku w okresie od stycznia do kwietnia 2023 roku. Spadek wolumenów jest częściowo przenoszony na transport kolejowy i drogowy, które są wykorzystywane w szczególności do transportu towarów z portów.
Wreszcie, transport towarowy korzysta obecnie z niższych niż w 2022 r. kosztów energii i paliwa, co pozwala transportowi morskiemu, kolejowemu i drogowemu częściowo zrównoważyć niższe wolumeny przewozów towarowych.